Сучасні технології навчання. Кластер

Кластер - це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Він являє собою зображення, що сприяє систематизації та узагальненню навчального матеріалу.
Сучасна система освіти орієнтована на формування в учнів самостійного мислення. Критичне мислення є педагогічною технологією, стимулюючої інтелектуальний розвиток учнів. Кластер - один з його методів (прийомів).

До особливостей критичного мислення відносять наявність трьох стадій:

  •                            виклик,
  • *                    осмислення,*
  • *                    рефлексія.

На першому етапі відбувається активізація, залучення всіх учасників колективу в процес. Метою є відтворення вже наявних знань з даної теми, формування асоціативного ряду і постановка питань, на які хочеться знайти відповіді. На фазі осмислення організовується робота з інформацією: читання тексту, обдумування і аналіз отриманих фактів. На стадії рефлексії отримані знання переробляються в результаті творчої діяльності і робляться висновки.
Прийом кластера може застосовуватися на будь-який з стадій.
На етапі виклику діти висловлюють і фіксують всі наявні знання з теми, свої припущення та асоціації. Він служить для стимулювання пізнавальної діяльності школярів, мотивації до роздумів до початку вивчення теми.
На стадії осмислення використання кластера дозволяє структурувати навчальний матеріал.
На стадії рефлексії метод кластера виконує функцію систематизування отриманих знань.
Можливе застосування кластера на протязі всього уроку, у вигляді загальної стратегії заняття, на всіх його стадіях. Так, на самому початку діти фіксують всю інформацію, якою вони володіють. Поступово, в ході уроку, в схему додаються нові дані. Бажано виділяти їх іншим кольором. Даний прийом розвиває вміння припускати і прогнозувати, доповнювати й аналізувати, виділяючи основне.

Основні принципи складання кластера:
Кластер оформляється у вигляді грона або моделі планети із супутниками. У центрі розташовується основне поняття, думка, по сторонам позначаються великі смислові одиниці, з'єднані з центральним поняттям прямими лініями. Це можуть бути слова, словосполучення, речення, що виражають ідеї, думки, факти, образи, асоціації, що стосуються даної теми. І вже навколо «супутників» центральної планети можуть знаходитися менш значні смислові одиниці, більш повно розкривають тему і розширюють логічні зв'язки. Важливо вміти конкретизувати категорії, обґрунтовуючи їх за допомогою думок і фактів, що містяться в досліджуваному матеріалі.

Метод кластера може застосовуватися практично на всіх уроках, при вивченні самих різних тем.
Застосування кластера має такі переваги:

  •                     він дозволяє охопити великий обсяг інформації;
  • *                    залучає всіх учасників колективу в навчальний процес, їм це цікаво;
  • *                    діти активні і відкриті, тому що у них не виникає страху помилитися, висловити невірне судження.*
  •  
  • У ході даної роботи формуються і розвиваються такі вміння:
  • *                    уміння ставити питання;
  • *                    виділяти головне;
  • *                    встановлювати причинно-наслідкові зв'язки і будувати умовиводи;
  • *                    переходити від подробиць до загального, розуміючи проблему в цілому;
  • *                    порівнювати і аналізувати;
  • *                    проводити аналогії.

Що дає застосування методу кластера на уроках дітям? Прийом кластера розвиває системне мислення, вчить дітей систематизувати не тільки навчальний матеріал, а й свої оціночні судження, вчить хлопців виробляти і висловлювати свою думку, сформований на підставі спостережень, досвіду та нових отриманих знань, розвиває навички одночасного розгляду кількох позицій, здатності до творчої переробці інформації.
Висновки. Уроки із застосуванням методу кластера дають дітям можливість проявити себе, висловити своє бачення питання, дають свободу творчої діяльності. В цілому нетрадиційні технології, що використовуються в освітньому процесі, підвищують мотивацію учнів, формують обстановку співробітництва та виховують в дітях почуття власної гідності, дарують їм відчуття творчої свободи.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Microsoft Office 365

FlashBack Express для створення роликів, запису екрану ПК

Інноваційні технології навчання на уроках інформатики. Ефективність впровадження ІКТ в практику роботи